Η καθυστέρηση λόγου ανησυχεί πολύ συχνά τόσο τους γονείς όσο και τους ειδικούς και αυτό γιατί την συνοδεύουν αναπτυξιακά προβλήματα. Είναι πολύ σημαντική η έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία των δυσκολιών, γιατί μπορεί να επηρεάσουν μετέπειτα την κοινωνική, μαθησιακή και συναισθηματική ζωή του παιδιού.
Πότε λέμε πως υπάρχει καθυστέρηση λόγου;
Όταν μιλάμε για καθυστέρηση λογου, αναφερόμαστε σε παιδιά στα οποία οι γλωσσικές τους δεξιότητες είναι κατώτερες, δεν είναι δηλαδή αντίστοιχες της ηλικίας του. Η διάγωση λοιπόν έρχεται όταν το παιδί μιλάει, επικοινωνεί, αλλά οι ικανότητες του αντιστοιχούν σε παιδί μικρότερης ηλικίας. Τα συμπτώματα εμφανίζονται στην πρώιμη παιδική ηλικία και εντοπίζονται πριν την ηλικία των 4 ετών. Τέλος σημαντικό είναι να ελέγχουμε αν το παιδί μας κατανοεί και αν μας μιμείται, καθώς τα στάδια αυτά προηγούνται της λεκτικής ανάπτυξης.
Τα παιδιά που αργούν να μιλήσουν σχηματίζουν μια ειδική κατηγορία περιπτώσεων και συχνά οι λογοθεραπευτές βρίσκομαστε στο δίλημμα του αν θα διεξάγουμε περαιτέρω διερεύνηση ή αν πρέπει να περιμένουμε την εξέλιξη τους. Το δίλημμα αυτό δημιουργείται από το ότι η καθυστέρηση λόγου μπορεί να είναι είτε ένα παροδικό στάδιο της ανάπτυξης του παιδιού είτε το αρχικό σύμπτωμα ενός νευρολογικού ή συμπεριφορικού προβλήματος. Σαν αποτέλεσμα αυτού η έγκαιρη διάγνωση και η κατάλληλη αντιμετώπιση είναι το κλειδί για να προλάβουμε πιθανές επακόλουθες δυσκολίες.
Υπαρχουν ενδείξεις για την καθυστέρηση του λόγου;
Αν 13-18 μηνών το παιδί δεν λέει «μαμά – μπαμπά» αναφερόμενο στο σωστό πρόσωπο με νόημα,
Αν λέει λιγότερο από 50 λέξεις στους 24 μήνες,
Αδυνατεί να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες,
Κάνει περιορισμένη χρήση χειρονομιών και ήχων για να επικοινωνήσει,
Έχει περιορισμένο συμβολικό παιχνίδι,
Κάνει ελάχιστους συνδυασμούς λέξεων στους 30 μήνες, δεν κάνει ερωτήσεις όπως «που είναι ο μπαμπάς;»).
Αν λοιπόν έχετε τις παραπάνω ενδείξεις ότι το παιδί σας δεν εκφράζεται με τον τρόπο που κάνουν οι συνομήλικοί του, ζητήστε την γνώμη ενός λογοθεραπευτή και ακολουθήστε τις οδηγίες του. Αντιμετωπίσετε έγκαιρα, στην προσχολική ηλικία, την γλωσσική αυτή διαταραχή ώστε να το παιδί να μην δυσκολευτεί αρχίζοντας πια το δημοτικό.
Φαίη Μοναχού
Λογοθεραπεύτρια
Υπεύθυνη του κέντρου Λογοθεραπείας «Τok Talk»
Μέλος Σ.Ε.Λ.Λ.Ε