Καθώς το παιδί μας μεγαλώνει και παρατηρούμε τη σωματική του αλλαγή,
Καθώς το παιδί μας μεγαλώνει και παρατηρούμε τη σωματική του αλλαγή, παρατηρούμε και την εξέλιξη στην ομιλία του. Ποια είναι όμως η ηλικία που πρέπει να έχει πει το κάθε γράμμα; Υπάρχει χρονικός περιορισμός; Πότε πρέπει να ανησυχήσω και να απευθυνθώ σε κάποιο ειδικό Λογοθεραπευτή;
Υπάρχουν κάποια στάδια ανάπτυξης στα οποία το παιδί πρέπει να έχει κατακτήσει το κάθε γράμμα. Επιγραμματικά λοιπόν αναφέρουμε ότι:
Στην ηλικία των 3 ετών περιμένουμε το παιδί να έχει κατακτήσει τις φωνούλες μ, π, μπ, τ, κ και γκ, να μπορεί δηλαδή να τις προφέρει μεμονωμένα και μέσα σε λέξεις.
Στην ηλικία των 3,5 ετών αναμένουμε το παιδί να έχει πει επίσης τα ν, ντ, β, χ, γ και στην ηλικία των 4 ετών τα φωνήματα φ, σ, ζ, και λ.
Στη συνέχεια και όσο μεγαλώνει το παιδί μένουν και τα ποιο δύσκολα φωνήματα, έτσι λοιπόν βλέπουμε ότι φυσιολογικά το παιδί στην ηλικία των 4,5 ετών πρέπει να έχει πει τα θ, δ και στην ηλικία των 5 ετών τα τσ και τζ.
Τέλος, στην ηλικία των 5,5-6 ετών και λίγο πριν το παιδί φοιτήσει στην Α΄Δημοτικού, περιμένουμε να έχει κατακτήσει και τη φωνούλα ρ, τη φωνούλα που αγχώνει περισσότερο τους γονείς.
Αυτός είναι ένας μικρός οδηγός που μπορεί να βοηθήσει τους γονείς, να τους καθοδηγήσει και να τους επαγρυπνήσει την κατάλληλη στιγμή. Πρέπει βέβαια να λάβουμε υπ’όψιν μας ότι κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Η εξέλιξή αγοριού και κοριτσιού συνήθως διαφέρει και τα ερεθίσματα που προσλαμβάνει ποικίλουν , γι’ αυτό δίνουμε στο παιδί ένα περιθώριο +3 μήνες από τις ηλικίες που αναφέρθηκαν παραπάνω για να κατακτήσει τις φωνούλες.
Εάν όμως κάτι ανησυχεί τους γονείς, κάτι δε τους αρέσει στην ομιλία του παιδιού τους, η συνάντηση και η συζήτηση με ένα θεραπευτή λόγου θα μπορέσει να δώσει απαντήσεις σε πολλά ερωτήματα.
Ελένη Ζερβού
Λογοθεραπεύτρια,
Ηράκλειο Κρήτης