Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Μουσικές δραστηριότητες για παιδιά ίδια και διαφορετικά! Θέμα: πρώτη μέρα στο ωδείο

Το πρώτο που θα αναφέρω είναι η οργάνωση της τάξης. Για το μάθημα της μουσικοκινητικής η αίθουσα καλό είναι να έχει μόνο τα απαραίτητα. Κάποια κουτιά ή μια ντουλάπα με όργανα, τα οποία  καλύτερα να είναι χωρισμένα σε κατηγορίες  από ξύλο, μέταλλο και δέρμα ή όπως μπορεί να εξυπηρετεί  τον εκπαιδευτικό. Επίσης καλό είναι να βρίσκονται στην τάξη μαντήλια, υλικά χειροτεχνίας και άσπρα χαρτιά. Στον χώρο μπορεί να βρίσκεται πιάνο, ή αρμόνιο, κιθάρα και ξυλόφωνα, μεταλλόφωνα αν διατίθενται. Στο πάτωμα καλό είναι να είναι μαξιλάρια ή χαλί. Η αίθουσα χρειάζεται να έχει χώρο για α κινηθούν τα παιδιά.

Είναι σημαντικό κατά την είσοδο των παιδιών στο χώρο να νιώσουν ασφαλή και οικία.

Θα πρέπει να τους πούμε τους κανόνες του χώρου και τη διαδικασία του μαθήματος και ακόμη καλύτερα όλα αυτά να βρίσκονται σε οπτικοποιημένο υλικό.

Για να μπορέσει να λειτουργήσει το μάθημα πρέπει να δημιουργηθεί σχέση μεταξύ δασκάλου και παιδιών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την γνώση και την τήρηση κανόνων, με την συμμετοχή των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, δηλαδή να πουν τραγούδια ή παιχνίδια που τους αρέσουν, να είναι ελεύθερα να εκφραστούν και να δημιουργήσουν.

Το μάθημα ξεκινά με γνωριμία της ομάδας. Καθόμαστε σε κύκλο και στο κέντρο του κύκλου βρίσκονται τα όργανα μαζεμένα κάτω από ένα χρωματιστό ύφασμα.  Λέμε τα ονόματα μας. Μπορούμε να προσθέσουμε και αγαπημένο χρώμα, φαγητό, παιχνίδι κ.α. Σηκώνουμε το πανί και αφήνουμε τα παιδιά όχι όλα μαζί, να επεξεργαστούν τα όργανα και παράλληλα λέμε και το όνομα του οργάνου εάν είναι νεοσύστατη ομάδα. Συστηνόμαστε ξανά παίζοντας ρυθμικά το όνομά μας και του οργάνου.  Παιδιά πιο λειτουργικά ή πιο μεγάλα σε ηλικία μπορούν να φτιάξουν και ρυθμικό ποιηματάκι.

Όσον αφορά την διδασκαλεία του ρυθμού δεν μπαίνουμε σε λεπτομέρειες στο πρώτο μάθημα. Δίνουμε παραδείγματα στα παιδιά χωρίζοντας τις λέξεις σε συλλαβές. Κάθε συλλαβή είναι και χτύπος.  Μετά αφήνουμε τα παιδιά να πουν τα ονόματα όπως νομίζουν. Κάποια παιδιά το ακολουθούν αμέσως αυτό και κάποια άλλα μπορεί να βρουν ένα δικό τους τρόπο. Προφανώς τα αφήνουμε να εκφραστούν εφόσον τηρούνται και οι κανόνες της τάξης και η ασφάλεια των παιδιών.

Παραδείγματα ονομάτων:

Μπορούμε να έχουμε ζωγραφίσει από πριν  σε κάποιες  καρτέλες  ένα κύκλο ή τετράγωνα στο ίδιο μέγεθος ίδιο χρώμα και σε άλλες δύο μικρότερα σχήματα σε μέγεθος και σε άλλο χρώμα

Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τουβλάκια και την ώρα που λέμε το όνομα παίζουμε και στο αντίστοιχο τουβλάκι.

Κινητική δραστηριότητα:

Η κίνηση βοηθάει τα παιδιά να νιώσουν πιο άνετα και θα βοηθήσει και στην μεταξύ τους γνωριμία. Δεν είναι όλα τα παιδιά ίδια και κάποια μπορεί να μην θέλουν να κινηθούν. Θα μπορούσαμε να χορέψουμε μαζί τους ή να τους δώσουμε ένα οργανάκι και να συνοδεύουν τον ρυθμό της μουσικής.

Τα παιδιά χορεύουν και σε κάθε σταμάτημα της μουσικής μένουν ακίνητα. Η δασκάλα κρατάει ένα οργανάκι και σε όποιο παιδί παίξει κοντά λέει το όνομά του.

Σε επόμενο σταμάτημα τα παιδιά μπορούν α συστηθούν μεταξύ τους.

Στο τέλος μπορούμε να τα χωρίσουμε σε ομάδες  η κάθε ομάδα μπορεί να παρουσιάσει τα ονόματα τους όπως θέλει. Μπορούμε να βοηθούμε τα παιδιά και να τα υποστηρίζουμε.

Τσαπακίδη Δέσποινα

eidikosmousikopaidagogos@yahoo.com